Com hem vist anteriorment,
hi ha moltes maneres d’utilitzar les TIC a l’aula. Avui explicarem els codis QR
i la Realitat augmentada, amb exemples sobre el seu ús en l’educació i l’anàlisi
DAFO de cadascun.
Un codi QR és un sistema per emmagatzemar informació en una matriu quadrada
de punts dissenyada per ser llegida amb la càmera d'un telèfon intel·ligent o tauleta tàctil entre d'altres. Un cop aquest codi es llegit, per exemple amb
el mòbil, sortirà la pàgina web que vulgui qui hagi creat el QR.
En l’àmbit
de l’educació també és pot treballar amb els codis QR.
A
continuació, os adjunto el codi QR d’un exemple per utilitzar aquest mètode en
l’educació. En cas de no tenir lector de codis QR o esteu llegint això en un
ordinador, també poso el link.
El meu
anàlisis DAFO (debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats) sobre aquest ús
del codis QR és el següent:
Debilitats: Referint-nos als elements interns
que constitueixen barreres per aconseguir la bona marxa de l'organització,
trobo que tot i ser una obvietat, és necessari tenir un mòbil intel·ligent o
una tablet i no tothom pot o no tothom en té, així que de manera indirecta
classifica la gent que s’ho pot permetre i la que no.
A més, l’ús
que se li dona no es pot fer servir a classe, a l’escola, sino només a casa. En
cas de fer servir aquest codi QR a classe, no només hi hauria d’haver vint o
trenta dispositius intel·ligents, sino que sonarien tots a l’hora i a diferents
segons, no deixant escoltar el conte els uns als altres.
Amenaces: Respecte a les situacions
negatives externes al programa o projecte, trobo que aquest ús dels llibres amb
codis QR de suport el poden fer més empreses, així que la competència pot ser
alta desfavorint els guanys.
A més,
llegir o utilitzar aquests codis QR és, al cap i a la fi, una moda, de manera
que si aquesta moda passa la gent ja no ho farà servir, la pàgina no tindrà
visites i els guanys disminuiran.
Fortaleses: Els elements interns i
positius que trobo són el foment de la lectura en els nens, per acostumar-los i
introduir-los mica en mica en aquest àmbit i que trobin els llibres més atraients.
Aquesta lectura no es fa sola, sino que té com a suport l’audio, suport molt
útil sobretot en llibres en anglès per aprendre l’idioma amb més facilitat i
que s’acostumin a l’accent i a com es diuen les paraules.
D’altra
banda, aquest tipus de QR no ocupen lloc, ja que estan situats a una part de la
pàgina que no molesta, i al mòbil tampoc ocupa espai perquè és una pàgina web.
És pot treballar amb els nens aquesta lectura, situant-nos al costat i llegint
i escoltant amb ells, però també es pot fomentar la independència ja que és una
activitat molt senzilla que poden realitzar nens petits.
Oportunitats: Aquells factors positius externs
que hi ha és que, com s’ha mencionat anteriorment, té un punt important en la
moda que hi hagi, així que si es posa de moda i ho fa servir molta gent,
aquesta empresa es pot ampliar i no treballar només amb llibres infantils sino
en llibres d’adults també, ja que actualment es necessita l’anglès per a pràcticament
tot i pot ser un pot suport, afegint com a altra oportunitat un traductor,
escoltant l’audio amb la lectura i la seva traducció per entendre millor la
història.
A més a
més, no només hi pot haver audio sino també video, i aquest pot ser animat, per
completar aquesta lectura i visualitzar-la.
Com a
altre mètode per treballar en l’educació amb les TIC, trobem la Realitat augmentada (RA) és el terme
per a definir una visió directa o indirecta d'un entorn físic en el món real,
els elements del qual es combinen amb elements virtuals per a la creació d'una
realitat mixta a temps real.
El codi QR
amb l’exemple d’un ús de la Realitat augmentada en l’educació és el següent,
amb link inclòs:
El meu anàlisi DAFO
sobre aquest exemple és:
Debilitats: : Referint-nos als elements interns
que constitueixen barreres per aconseguir la bona marxa de l'organització,
trobo que hi ha una falta de precisió en l’execució d’aquesta realitat
augmentada, ja que com podem veure la velocitat a l’hora de moure aquest
dispositiu o imatge és lenta i amb interferències, a vegades la figura
desapareix.
D’altra
banda, aquesta activitat es pot fer en grup però qui faci servir aquest
dispositiu realment serà una persona, així que si una persona mou l’element i l’altre
només mira, es poden inquietar i fins i tot avorrit.
A més, si
es fa un mal ús o només s’utilitza aquesta realitat augmentada, els nens ja no sentiran
atracció cap als llibres, i tot i que les tecnologies siguin molt importants no
han de deixar la lectura i les imatges en paper.
Amenaces: Respecte a les situacions
negatives externes al programa o projecte, pot haver-hi una empres que faci
millor la tasca, és a dir que no ha hagi interferències amb la imatge o que
augmenti la precisió de la velocitat, deixant aquesta primera en una posició al
mercat més baix.
Altrament,
pot passar que aquest mecanisme falli amb el temps, ja que si no s’actualitza quedarà
obsolet i cada cop tindrà més errors.
Fortaleses: Els elements interns i
positius que trobo són entre altes l’interès que crea en els nens aquest ús de
la realitat augmentada, ja que és un tipus d’activitat nova per a ells i els
crida molt l’atenció. A més, l’escola que ha treballat amb aquesta activitat i
que ho ha gravat ha quedat sorpresa de l’èxit que ha tingut, assegurant que
funciona.
Cal
destacar també que és un tipus d’activitat activa, els nens no han d’estar
asseguts a la cadira mirant endavant al mestre o a la taula, sino que s’han de
col·locar davant la càmera i moure’s per veure la reacció en la pantalla.
Oportunitats: Aquells factors positius externs
que hi ha són la possible millora que tingui aquest dispositiu, ja que amb el
temps les noves tecnologies evolucionen i milloren. Tanmateix, aquest tipus d’activitat
es pot fer amb més matèries, treballant així altres competències amb els
alumnes.
La conclusió que he
arribat amb aquest estudi és pràcticament la mateixa que amb les TIC en general
respecte a l’educació, si es fa un bon ús d’aquests codis QR i de la realitat
augmentada serà un bon suport per l’aprenentatge dels infants i fins i tot dels
no tan petits, però si la seva utilització no és correcta els alumnes es
sentiran perduts, no realitzaran cap aprenentatge i serà en resum una pèrdua de
temps.
No hay comentarios:
Publicar un comentario