miércoles, 23 de septiembre de 2015

Internet al Sistema Educatiu

Internet es troba avui en dia en molts àmbits de la nostra vida, i un d’ells és el sistema educatiu. Això comporta una sèrie de confrontacions entre els que estan d’acord i troben que internet és un gran avenç i els que en tenen dubtes.

Un dels grans interrogants sobre internet és si realment és beneficiós per als alumnes. Es qüestiona la utilitat d'aquesta eina, així com la manera que tenen els mestres de fer-la servir.

Primer de tot, hem de saber que internet no es un substitut dels mestres, sinó un complement. El professor ha de fer servir aquest recurs com una eina per reforçar la seva explicació de la matèria, i així l'aprenentatge dels seus alumnes serà més complet. 

Emilia Ferreiro, pedagoga Doctorada en Psicología amb una tesis dirigida per Jean Piaget, al Congres Mundial sobre Bibliotecas i Informació va dir: “No perquè aquestes tecnologies siguin extremadament poderoses tot es redueix a circular en aquestes noves tecnologies”.

Digital bookshelf
©Johan Larsson via Flickr












Per això, s'ha de trencar amb el pensament de la inutilitat dels llibres, o del paper en general, a causa de les noves tecnologies, és a dir, podem fer servir ordinadors, internet, o tecnologies en general, i tot i així llegir llibres, entregar treballs o fins i tot fer simples apunts en un full.

Tot i així, és un fet que les noves tecnologies faciliten el treball, pensant així en els mestres i la seva metodologia d'impartir classes, però com tot, té les seves controvèrsies. Ja l'any 1996, quan internet no havia adquirit encara les dimensions actuals, en les Jornades d'Informàtica Educativa (Infocom-Horitzó Buenos Aires), Maria Irma Marabotto, Doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació i Investigadora expressava:
"... L'ús dels recursos informàtics no és automàticament bo... com no ho és el fet que el docent demani un o altre llibre al començament de l'any basat en teories constructivistes, sinó l'ús que faci aquest docent del mateix ".

Així, únicament amb internet l’alumne no farà un aprenentatge prou complet. Igualment, que el mestre faci servir aquesta eina no vol dir que aquest aprenentatge sigui bo, s’ha de fer un bon ús.

D’altra banda, el mestre ha de tenir unes nocions bàsiques sobre Internet i l’ús de les TIC, ja que sinó no sabrà com fer-les servir, empitjorant així el ritme de la classe i creant mals hàbits als alumnes respecte a l’ús d’aquesta eina.

En conclusió, les noves tecnologies són una gran ajuda respecte a l’educació, afavorint tant l’aprenentatge dels alumnes com les tècniques d’ensenyament dels mestres, sempre que el seu consum sigui l’adequat.

iPad Air
©Maurizio Pesce via Flickr














Bibliografia

Ferreiro, E.(Agosto, 2004). Modulo II: Sobre internet en Educación. Colección Educar, Ministerio de Educación, Ciencia y tecnología. Recuperado el 23/09/2015, de http://coleccion.educ.ar/coleccion/CD4/contenidos/capacitacion/modulo-2/cd_entre1.html

Marabotto, I. (Abril, 2007). Modulo II: Internet en la escuela: cómo, por qué y para qué. Colección Educar, Ministerio de Educación, Ciencia y tecnologia. Recuperado el 23/09/2015, de http://coleccion.educ.ar/coleccion/CD4/contenidos/capacitacion/modulo-2/cd_apuntes.html


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

No hay comentarios:

Publicar un comentario