viernes, 23 de octubre de 2015

Codis QR i Realitat Augmentada

Com hem vist anteriorment, hi ha moltes maneres d’utilitzar les TIC a l’aula. Avui explicarem els codis QR i la Realitat augmentada, amb exemples sobre el seu ús en l’educació i l’anàlisi DAFO de cadascun.

Un codi QR és un sistema per emmagatzemar informació en una matriu quadrada de punts dissenyada per ser llegida amb la càmera d'un telèfon intel·ligent o tauleta tàctil entre d'altres. Un cop aquest codi es llegit, per exemple amb el mòbil, sortirà la pàgina web que vulgui qui hagi creat el QR.
En l’àmbit de l’educació també és pot treballar amb els codis QR.
A continuació, os adjunto el codi QR d’un exemple per utilitzar aquest mètode en l’educació. En cas de no tenir lector de codis QR o esteu llegint això en un ordinador, també poso el link.

El meu anàlisis DAFO (debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats) sobre aquest ús del codis QR és el següent:
Debilitats: Referint-nos als elements interns que constitueixen barreres per aconseguir la bona marxa de l'organització, trobo que tot i ser una obvietat, és necessari tenir un mòbil intel·ligent o una tablet i no tothom pot o no tothom en té, així que de manera indirecta classifica la gent que s’ho pot permetre i la que no.
A més, l’ús que se li dona no es pot fer servir a classe, a l’escola, sino només a casa. En cas de fer servir aquest codi QR a classe, no només hi hauria d’haver vint o trenta dispositius intel·ligents, sino que sonarien tots a l’hora i a diferents segons, no deixant escoltar el conte els uns als altres.
Amenaces: Respecte a les situacions negatives externes al programa o projecte, trobo que aquest ús dels llibres amb codis QR de suport el poden fer més empreses, així que la competència pot ser alta desfavorint els guanys.
A més, llegir o utilitzar aquests codis QR és, al cap i a la fi, una moda, de manera que si aquesta moda passa la gent ja no ho farà servir, la pàgina no tindrà visites i els guanys disminuiran.
Fortaleses: Els elements interns i positius que trobo són el foment de la lectura en els nens, per acostumar-los i introduir-los mica en mica en aquest àmbit i que trobin els llibres més atraients. Aquesta lectura no es fa sola, sino que té com a suport l’audio, suport molt útil sobretot en llibres en anglès per aprendre l’idioma amb més facilitat i que s’acostumin a l’accent i a com es diuen les paraules.
D’altra banda, aquest tipus de QR no ocupen lloc, ja que estan situats a una part de la pàgina que no molesta, i al mòbil tampoc ocupa espai perquè és una pàgina web. És pot treballar amb els nens aquesta lectura, situant-nos al costat i llegint i escoltant amb ells, però també es pot fomentar la independència ja que és una activitat molt senzilla que poden realitzar nens petits.
Oportunitats: Aquells factors positius externs que hi ha és que, com s’ha mencionat anteriorment, té un punt important en la moda que hi hagi, així que si es posa de moda i ho fa servir molta gent, aquesta empresa es pot ampliar i no treballar només amb llibres infantils sino en llibres d’adults també, ja que actualment es necessita l’anglès per a pràcticament tot i pot ser un pot suport, afegint com a altra oportunitat un traductor, escoltant l’audio amb la lectura i la seva traducció per entendre millor la història.
A més a més, no només hi pot haver audio sino també video, i aquest pot ser animat, per completar aquesta lectura i visualitzar-la.

Com a altre mètode per treballar en l’educació amb les TIC, trobem la Realitat augmentada (RA) és el terme per a definir una visió directa o indirecta d'un entorn físic en el món real, els elements del qual es combinen amb elements virtuals per a la creació d'una realitat mixta a temps real.
El codi QR amb l’exemple d’un ús de la Realitat augmentada en l’educació és el següent, amb link inclòs:

El meu anàlisi DAFO sobre aquest exemple és:
Debilitats: : Referint-nos als elements interns que constitueixen barreres per aconseguir la bona marxa de l'organització, trobo que hi ha una falta de precisió en l’execució d’aquesta realitat augmentada, ja que com podem veure la velocitat a l’hora de moure aquest dispositiu o imatge és lenta i amb interferències, a vegades la figura desapareix.
D’altra banda, aquesta activitat es pot fer en grup però qui faci servir aquest dispositiu realment serà una persona, així que si una persona mou l’element i l’altre només mira, es poden inquietar i fins i tot avorrit.
A més, si es fa un mal ús o només s’utilitza aquesta realitat augmentada, els nens ja no sentiran atracció cap als llibres, i tot i que les tecnologies siguin molt importants no han de deixar la lectura i les imatges en paper.
Amenaces: Respecte a les situacions negatives externes al programa o projecte, pot haver-hi una empres que faci millor la tasca, és a dir que no ha hagi interferències amb la imatge o que augmenti la precisió de la velocitat, deixant aquesta primera en una posició al mercat més baix.
Altrament, pot passar que aquest mecanisme falli amb el temps, ja que si no s’actualitza quedarà obsolet i cada cop tindrà més errors.
Fortaleses: Els elements interns i positius que trobo són entre altes l’interès que crea en els nens aquest ús de la realitat augmentada, ja que és un tipus d’activitat nova per a ells i els crida molt l’atenció. A més, l’escola que ha treballat amb aquesta activitat i que ho ha gravat ha quedat sorpresa de l’èxit que ha tingut, assegurant que funciona.
Cal destacar també que és un tipus d’activitat activa, els nens no han d’estar asseguts a la cadira mirant endavant al mestre o a la taula, sino que s’han de col·locar davant la càmera i moure’s per veure la reacció en la pantalla.
Oportunitats: Aquells factors positius externs que hi ha són la possible millora que tingui aquest dispositiu, ja que amb el temps les noves tecnologies evolucionen i milloren. Tanmateix, aquest tipus d’activitat es pot fer amb més matèries, treballant així altres competències amb els alumnes.


La conclusió que he arribat amb aquest estudi és pràcticament la mateixa que amb les TIC en general respecte a l’educació, si es fa un bon ús d’aquests codis QR i de la realitat augmentada serà un bon suport per l’aprenentatge dels infants i fins i tot dels no tan petits, però si la seva utilització no és correcta els alumnes es sentiran perduts, no realitzaran cap aprenentatge i serà en resum una pèrdua de temps.

No hay comentarios:

Publicar un comentario